CUTI SEMESTER

Minggu cuti telah bermula. Maka berbondong-bondonglah mahasiswa UMP membawa diri pulang ke kampung halaman yang tercinta. Kebanyakan mahasiswa UMP mengambil kesempatan bersama keluarga sebelum menjelang ketibaan Ramadhan yang penuh barakah dan mulia.

Namun apa yang menyedihkan, ramai juga mahasiswa UMP yang tidak dapat pulang atau pulang sedikit lewat daripada biasa. Kenapa? Sibuk Program? Buat PSM?

Bukan-bukan. Ini adalah disebabkan oleh masalah tiket. Kini masalah tiket bas untuk pulang ke kampung bertambah serius. Jika dahulu, tiket perjalanan Kuantan – Kuala Lumpur boleh dibeli terus pada masa tersebut, tetapi kini keadaan telah berlaku sebaliknya. Malah kadang-kadang tarikh seminggu lebih awal pun sudah habis dijual. Laris benar. Macam Pisang Goreng Panas.

Jika tiket Kuantan – Kuala Lumpur yang mempunyai laluan yang paling banyak pun sudah habis, inikan pula tiket bagi destinasi-destinasi lain. Utara, Selatan dan Timur. Apakah ini maknanya kuantan semakin pesat dengan pembangunan atau semakin ramai warga kuantan yang telah berhijrah keluar?

Tapi ini semua mungkin juga disebabkan waktu cuti persekolahan yang hampir sama.

Walau apa-apa pun, bagi yang sudah selamat sampai dirumah, selamat bercuti. Bagi yang masih dalam perjalanan, berhati-hati dan yang tidak pulang ke kampung halaman selamat berdikari di UMP ini.

SELAMAT BERCUTI SEMUA.

1 comments:

Anonymous said...

sangat setuju!... arituh aku kena balik kul 1 pagi dari kuantan ke KL, sebab tiket abes!

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Free Blogger Templates | Web Hosting Deals